- Pressemelding: 13 millioner kroner i Støtte fra pilot-e
- Bragdprisen 2024
- ISO14001
- Ønsker du å bidra til å utvikle et av norges store logistikknutepunkt
- Et tilbakeblikk på 2023
- Haugesund cruise port vinner anerkjent pris
- Ønsker du å bidra til å utvikle et av Norges store logistikknutepunkt?
- Ønsker du å bidra til å utvikle et av Norges store logistikknutepunkt?
- Ledig stilling – Kranfører
- Tørrskodd til søre flataskjær!
- ledig stilling: Havneinspektør/havnevakt
- Attraktivt fabrikklokale til leie
havnekran nr to er klar!
– løftekapasiteten økes til 308 tonn
Torsdag 18. mars var en viktig dag på Haugesund Cargo Teminals, Husøy. Karmsund Havn har fra før Norges største mobile havnekran, og har nå overtatt kran nummer to av samme modell fra Liebherr.
Kranen ble losset på Haugesund Cargo Terminals, Husøy lørdag 6. mars. To teknikere fra Liebherr har siden arbeidet med ferdigstilling og klargjøring, før offisiell overtagelse i dag.
En havnekran av denne typen er anvendelig og kan benyttes til svært mange ulike operasjoner. Kranen vi allerede har blir både benyttet til containeroperasjoner, og andre små og store oppdrag innen prosjektlast. Når vi nå har kran nummer to på plass, vil vi få en samlet løftekapasitet på 308t. Med avanserte styringssystemer vil èn og samme kranfører kunne operere begge kranene samtidig i tandem.
Prosjektlogistikk er et stadig voksende segment ved HCT og vil være et stort satsningsområde fremover. I tillegg vil havnekranene fortsatt være et viktig verktøy for container- og linjetrafikken. Når vi nå dobler antall kraner og løftekapasitet, styrker det havnen betydelig og gir oss en bedre fleksibilitet.
Karmsund Havn posisjonerer seg også innenfor havvind og ambisjonene her er store. Haugesund Cargo Terminals, Husøy, er nærmeste havn til Utsira Nord og med god beliggenhet i forhold til Sørlige Nordsjø I og II. Terminalutvidelsen vi bli i stor grad rettet mot prosjektmarkedet, hvor løftekapasitet og store lagringsområder er essensielt. Karmsund havn blir nærmeste havn til Utsira Nord, et av de største offshoreprosjektene i Norgeshistorien.
Begge havnekranene kan driftes på strøm, noe som gjør de svært miljøvennlige i forhold til andre kraner. Dette er en del av havnens Intelliport-konsept, i tråd med satsingen på mer bærekraftige løsninger.